Opwaardering MLL-lijn?

Hier kan je de plannen van Arriva voor de nieuwe concessie plaatsen en erover discussiëren

Re: Opwaardering MLL-lijn?

Berichtdoor Job » maandag 29 december 2008 23:58

Ja, bij lijn 7 ook, en dan de frequentie misschien rechttrekken(naar lijn 5 maatstaven natuurlijk)

Voor lijn 3-5 hebben ze niet veel extra materieel nodig volgens mij.

Alleen voor 3-5 zou dit een directe verbetering veroorzaken denk ik, omdat er dan 2 kanten een frequente lijn zal rijden, in Sterrenburg heb je een echt eindpunt, dus heb je die hoge frequentie al.
Want nu heb je lijn 1-5 die tegengesteld rijden. Je zou uiteindelijk ook lijn 1 dan misschien kunnen schrappen, want dan zijn alle halte's in Stadspolders overgenomen, en heb je op CS een aansluiting op lijn 7, die misschien frequenter kan gaan rijden dan.
http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/rubrieken/forum - Moderator van dit forum
http://www.dordtseovsite.nl (Joël en ik)[/b]
http://www.ovmanager.nl - Start nu je eigen virtuele OV-bedrijf, en neem het op tegen anderen, Moderator van dit spel
Job

Berichtdoor Daniël » dinsdag 30 december 2008 0:55

@Dexter: alle bruggen op de lijn zijn inderdaad wel enkelsporig, het zijn hooguit de pijlers die voorbereid zijn op dubbelspoor maar dat is dan nog altijd zodanig ingrijpend dat het op nieuwbouw van de brug neerkomt. Lang het hele tracé op de Staart kan je bv. duidelijk de ruimte voor het tweede spoor zien en ook het viaduct over de Baanhoekweg is breed zat.

Met het ideetje voor een koppeling van lijn 3 en 5 heb ik trouwens al eens zitten spelen, maar dat levert in de avond wel een probleempje op. Immers gaan de tijden dan verschuiven met een minuut of 10 waarmee je alle aansluitingen op het station kwijtraakt (een aansluiting tussen 3 en 5 houdt je wel, maar die is niet relevant meer als ze allebei heel Stadspolders bedienen :wink: ) Wel zou je dan een mooie aansluiting op lijn 7 krijgen die nu nergens op aansluit, maargoed, moet maar weer een keertje gaan plannen hoe je dan met je tijden uitkomt.
Lijn 1 zou ik dan trouwens eerder inkorten tot Dubbeldam, anders hebben de verzorgingshuizen daar helemaal geen lijntje naar het ziekenhuis wat in principe vlakbij is meer.

De koppeling van lijn 5 en 7 als doorgaande ringlijn in Sterrenburg is er trouwens heel even geweest in 2007, kijk maar eens in het allereerste busboekje: staat keurig als voetnoot in welke ritten er doorgekoppeld waren. Was in ieder geval geen succes omdat je juist op drukke lijnen als 5 en 7 die ook vertraging door het verkeer ondervinden toch echt buffertijd op het eindpunt nodig hebt.
In de huidige situatie zit de exploitatieve doorkoppeling er trouwens ook alleen nog maar 's avonds en op zondag in op een enkele uitzondering na. In de spits komen 5 en 7 volgend jaar zelfs geheel los van elkaar te liggen om de vertragingen minder van lijn op lijn door te laten werken.
Daniël
Site Admin

Berichtdoor Job » dinsdag 30 december 2008 20:35

We zouden eens allemaal met de bestaande lijnen een nieuwe aanpak moeten maken, en naast elkaar leggen.
http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/rubrieken/forum - Moderator van dit forum
http://www.dordtseovsite.nl (Joël en ik)[/b]
http://www.ovmanager.nl - Start nu je eigen virtuele OV-bedrijf, en neem het op tegen anderen, Moderator van dit spel
Job

Berichtdoor Dexter » dinsdag 30 december 2008 21:43

Job schreef:We zouden eens allemaal met de bestaande lijnen een nieuwe aanpak moeten maken, en naast elkaar leggen.

@Job: Eens in de zoveel tijd wordt het lijnennet wel eens gereorganiseerd, maar er blijft altijd wel wat bij te schaven.

@Daniel: Ja, bijna het hele baanlichaam is geschikt voor dubbelspoor en de meeste bruggen zijn makkelijk uit te breiden. De Baanhoekbrug bij Sliedrecht was ooit ook dubbelsporig, de pijlers van de tweede brug liggen er nog. Wat wel opvallend is: alle nieuw gebouwde viaducten en bruggen zijn met opzet enkelsporig gehouden. De Wantijbrug (zoals ik dus al zei) maar ook de nieuwe viaducten in Sliedrecht zijn allemaal enkelsporig, er kan geen tweede spoor bij op die viaducten. Dan zouden ze er voor een eventueel 2e spoor dus nieuwe naast moeten bouwen.
Er gaat niets boven een rit in een bus met een ster erop.
Dexter

Berichtdoor Daniël » dinsdag 30 december 2008 21:50

Wat dat betreft is het dus juist weer opvallend dat de spoorviaducten over de Hastingsweg en de Stadspolderring (2x) wel op dubbelspoor voorbereid zijn.
Daniël
Site Admin

Berichtdoor Dexter » dinsdag 30 december 2008 21:55

Ik denk dat het een verandering van het beleid is: die viaducten waar jij het over hebt (Hastingsweg en Stadspolderring) komen uit het begin van de jaren '90 (toen de bouw van Vissershoek en Oudelandshoek op gang kwam) en het denkbeeld was toen dat de lijn ooit nog weleens verdubbeld zou kunnen worden.

De nieuwe viaducten in Sliedrecht en de nieuwe Wantijbrug zijn van net na 2000 en toen dacht men kennelijk dat een verdubbeling er niet meer in zat. Met aanbestedingen, concessies en toename van reizigers hielden ze geen rekening.
Er gaat niets boven een rit in een bus met een ster erop.
Dexter

Berichtdoor Daniël » dinsdag 30 december 2008 22:11

Maak daar maar eind jaren '80 van hoor :wink: In ieder geval het viaduct bij het Bakema-erf heeft 1989 als bouwjaar in het beton staan, een kleine drie jaar later werd het tweede spoor aldaar onmogelijk gemaakt door het perron van station Stadspolders aan die kant van het spoor te bouwen.

Maargoed, die bouwjaren in het beton zeggen ook niet veel. Als ik het goed herinner heeft het viaduct van de oprit naar de brug over de Oude Maas in Zwijndrecht bouwjaar 1987 in 't beton staan, lijkt me toch rijkelijk vroeg. Kan me nog redelijk bewust de sloop van het hefgedeelte van de oude spoorbrug herinneren, dus dat was vast niet toen ik vier jaar oud was :wink:
De bouw van de tweede brug naast de bestaande is pas in 1991 begonnen volgens het Rail 21-infoboekje wat ik hier in de kast heb staan, wel ging het hele project voor de spoorverdubbeling in 1987 van start.
Daniël
Site Admin

Vorige

Keer terug naar Plannen voor 2007