Arriva in de Achterhoek

Hier kan je nieuwsberichten e.d. plaatsen.
Bronvermelding is verplicht!

Re: Arriva in de Achterhoek

Berichtdoor bassie92 » donderdag 24 december 2009 19:19

Haha ik hoop het ook niet voor ze.
Maar er komen dus midibussen in die kleine dorpen? Best vaag, het zijn volgens mij niet echt volle bussen in de avond en op zondag daar, lijkt mij.
Ben wel benieuwd of ze de trein van/naar Winterswijk eindelijk eens wat langer door laten rijden. Vanuit Winterswijk gaat de laatste trein nu om 22.49, zo uit mijn hoofd.
Zo'n doorgaande lijn Dordrecht-Winterswijk lijkt mij echt grappig. Hebben we een gelijke verbinding met steden als Tiel, Arnhem en Doetinchem :P
Favoriete bus: O405 (51 en 52), O405G (Connexxion gelede)
Favoriete trein: ICM (koploper), Citypendel
bassie92
 
Berichten: 695
Geregistreerd: maandag 15 december 2008 14:24
Woonplaats: Dordrecht

Re: Arriva in de Achterhoek

Berichtdoor J.J.Roza » vrijdag 25 december 2009 1:18

Met die irisbusjes zit t meer in constructie, heb gehoord dat sommige onderdelen nu al kapot zijn terwijl dat niet zo hoort. En t zijn echte lawaai makers :x
http://dordtseovsite.2nl.eu (nieuwe update 26 mei), http://dagboeksvdreiziger.blogspot.com
Beste bus: 1. O405/O408, 2. Alliance serie, 3. O520/O530/O550, 4. Berkhof Amba/Premier :P
Avatar gebruiker
J.J.Roza
 
Berichten: 1331
Geregistreerd: maandag 10 juli 2006 1:21
Woonplaats: Dordrecht (NL)

Re: Arriva in de Achterhoek

Berichtdoor Dexter » vrijdag 25 december 2009 1:20

bassie92 schreef:Zo'n doorgaande lijn Dordrecht-Winterswijk lijkt mij echt grappig. Hebben we een gelijke verbinding met steden als Tiel, Arnhem en Doetinchem :P

In een niet al te ver verleden (maar nog voor jouw geboorte) bestond er al een doorgaande verbinding Ddr-Gdm-Tl-Nm.

En ik sluit me aan bij Greyhound, liever een echt 'busje' zoals de Irisbus dan de Frysker of andere bestelbus-achtige zooi. Ik vond trouwens die elektrische Neoplan-proefbusjes die in de begintijd op de Citybus hebben gereden ook wel grappig met die ronde zithoek achterin. Ze waren bijna futuristisch voor hun tijd, echt een beetje 'space'. :mrgreen:
Er gaat niets boven een rit in een bus met een ster erop.
Dexter
 
Berichten: 2173
Geregistreerd: zondag 25 maart 2007 22:41
Woonplaats: Dordrecht

Re: Arriva in de Achterhoek

Berichtdoor Job » vrijdag 25 december 2009 1:38

Ze zouden ook de Van Hool A309 of Mercedes-Benz Citaro K, waarvan de 309 me beter lijkt, aangezien die maar 9 meter is, of de MAN Lion's City M.
http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/rubrieken/forum - Moderator van dit forum
http://www.dordtseovsite.nl (Joël en ik)[/b]
http://www.ovmanager.nl - Start nu je eigen virtuele OV-bedrijf, en neem het op tegen anderen, Moderator van dit spel
Avatar gebruiker
Job
 
Berichten: 3127
Geregistreerd: zaterdag 27 januari 2007 9:45
Woonplaats: Dordrecht

Re: Arriva in de Achterhoek

Berichtdoor bassie92 » vrijdag 25 december 2009 2:09

greyhound schreef:Wta is er mis met een Irisbus? Van de midibusjes toch wel het type dat het meest bij een echte bus in de buurt komt (Frysker etc)


Zoals Joël al zei, de constructie is gewoonweg onhandig. 2 a 3 plekken die gelijk zijn aan de vloer en die gaan nog achteruit ook, de rest heeft echt een gigahoge opstap. Voor de rest maken die dingen echt lawaai, de kleppen aan de bovenkant vallen er zo nu en dan vanaf (heb er een keer eentje op mijn hoofd gehad!) en wat ik persoonlijk heb is dat ik me nou niet echt veilig voel als de bus een scherpe bocht maak, het lijkt af en toe echt alsof de bussen gaan kantelen.
Maar nu moet ik ook zeggen, die rijdende zeepkisten uit Friesland zijn al helemaal erg.. Die kun je niet eens bussen noemen.
Favoriete bus: O405 (51 en 52), O405G (Connexxion gelede)
Favoriete trein: ICM (koploper), Citypendel
bassie92
 
Berichten: 695
Geregistreerd: maandag 15 december 2008 14:24
Woonplaats: Dordrecht

Re: Arriva in de Achterhoek

Berichtdoor Job » vrijdag 25 december 2009 2:23

Oh, ja, die noemde je ook Melkkarren toen we daar polshoogte kwamen nemen :lol:

Precies, er zijn al heel veel klachten geweest over de Irisbussen, ja ze hebben lagevloers STAANplaatsen, maar dat is het dan ook. En voor een bus van 10 meter vind ik dat er weinig stoelen inzitten, en toch slecht ingericht. De Cito's waren echt goed ingericht, 15 zitplaatsen(8 meter) tov 18 zitplaatsen(10 meter), compleet lagevloers, makkelijk in te stappen, knielsysteem.
De inrichting deed een beetje denken aan een verkorte B96 :P
http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/rubrieken/forum - Moderator van dit forum
http://www.dordtseovsite.nl (Joël en ik)[/b]
http://www.ovmanager.nl - Start nu je eigen virtuele OV-bedrijf, en neem het op tegen anderen, Moderator van dit spel
Avatar gebruiker
Job
 
Berichten: 3127
Geregistreerd: zaterdag 27 januari 2007 9:45
Woonplaats: Dordrecht

Re: Arriva in de Achterhoek

Berichtdoor bassie92 » vrijdag 25 december 2009 11:09

@Dexter

Ja van die lijn heb ik ook ergens gelezen. Dat was toch wel handig hoor :lol:

De Irisbus heeft in stadsopstelling 18 zitplaatsen en in streekopstelling 20, wat behoorlijk tegenvalt voor de grootte van de bus.. De vorige midibussen in gorinchem waren een stuk beter.
Favoriete bus: O405 (51 en 52), O405G (Connexxion gelede)
Favoriete trein: ICM (koploper), Citypendel
bassie92
 
Berichten: 695
Geregistreerd: maandag 15 december 2008 14:24
Woonplaats: Dordrecht

Re: Arriva in de Achterhoek

Berichtdoor Job » vrijdag 25 december 2009 11:57

Ja, die kleine Berkhofjes waren ook wel leuke bussen, ja. De Cito's vond ik zelf erg leuke bussen, en de GVU Van Hool A308 is ook een mooie bus, al is de 309 handiger aangezien die de uitstapdeur in het midden heeft, en de motor achterin.
http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/rubrieken/forum - Moderator van dit forum
http://www.dordtseovsite.nl (Joël en ik)[/b]
http://www.ovmanager.nl - Start nu je eigen virtuele OV-bedrijf, en neem het op tegen anderen, Moderator van dit spel
Avatar gebruiker
Job
 
Berichten: 3127
Geregistreerd: zaterdag 27 januari 2007 9:45
Woonplaats: Dordrecht

Re: Arriva in de Achterhoek

Berichtdoor Daniël » vrijdag 25 december 2009 13:01

Als je geen zitplaatsen wilt die achteruit zitten moet je vooral geen Van Hool met middenmotor nemen... daarin kan je ook amper vooruit zitten in het lage deel :wink:
Avatar gebruiker
Daniël
Site Admin
 
Berichten: 4425
Geregistreerd: vrijdag 21 april 2006 19:30
Woonplaats: Amersfoort

Re: Arriva in de Achterhoek

Berichtdoor greyhound » vrijdag 25 december 2009 13:02

Dexter schreef:
bassie92 schreef:Zo'n doorgaande lijn Dordrecht-Winterswijk lijkt mij echt grappig. Hebben we een gelijke verbinding met steden als Tiel, Arnhem en Doetinchem :P

In een niet al te ver verleden (maar nog voor jouw geboorte) bestond er al een doorgaande verbinding Ddr-Gdm-Tl-Nm.

En ik sluit me aan bij Greyhound, liever een echt 'busje' zoals de Irisbus dan de Frysker of andere bestelbus-achtige zooi. Ik vond trouwens die elektrische Neoplan-proefbusjes die in de begintijd op de Citybus hebben gereden ook wel grappig met die ronde zithoek achterin. Ze waren bijna futuristisch voor hun tijd, echt een beetje 'space'. :mrgreen:


Die doorgaande treinen moeten zo'n beetje uit de stoomtrein tijd geweest zijn....
In de jaren 70 reden er treinen Arnhem/Nijmegen-Tiel-Geldermalsen-Utrecht en Dordrecht-Geldermalsen. Na de elektrificatie van Tiel-Geldermalsen werd de eerstgenoemde route in Tiel geknipt.
greyhound
 
Berichten: 65
Geregistreerd: maandag 14 januari 2008 20:11

Re: Arriva in de Achterhoek

Berichtdoor greyhound » vrijdag 25 december 2009 13:16

Daniël schreef:Als je geen zitplaatsen wilt die achteruit zitten moet je vooral geen Van Hool met middenmotor nemen... daarin kan je ook amper vooruit zitten in het lage deel :wink:



Het 'probleem' heeft vooral te maken met het feit dat er in het lage deel plek moet zijn voor een rolstoel. Door de korte wielbasis is het lage vloer deel nu eenmaal vrij kort. In de UK rijden veel van dit soort kleine busjes met 1 (brede) deur. Dat geeft een hoop extra ruimte in het lagevloer deel, waarmee je het probleem al voor een belangrijk deel oplost.

Hieronder een tweetal foto's van de voorloper van de Arriva Irisbusjes in Nice bij Ligne d'Azur (=Veolia):
Afbeelding
Zeker de achterzijde komt heel bekend voor:
Afbeelding
greyhound
 
Berichten: 65
Geregistreerd: maandag 14 januari 2008 20:11

Re: Arriva in de Achterhoek

Berichtdoor bassie92 » vrijdag 25 december 2009 13:58

Hippe foto's!
Kijk dat achteruit rijden vind ik zelf niet erg, maar het is meer voor de oudere mensen die niet tegen achteruit rijden kunnen. Vaak begint de chauffeur al met ijden terwijl iedereen nog moet zitten dus naar achteren lopen kunnen vele mensen ook niet. Wat dat betreft waren de hogevloersbussen toch wel handig, als je eenmaal omhoog geklommen was, was alles wel lekker gelijkvloers :P
Favoriete bus: O405 (51 en 52), O405G (Connexxion gelede)
Favoriete trein: ICM (koploper), Citypendel
bassie92
 
Berichten: 695
Geregistreerd: maandag 15 december 2008 14:24
Woonplaats: Dordrecht

Re: Arriva in de Achterhoek

Berichtdoor meltrain » vrijdag 25 december 2009 20:00

Daniël schreef:Tja, Arriva bouwt hiermee wel 'n soort van muur dwars door Nederland... ze hebben nu echt één groot gebied van Ouddorp tot Dinxperlo :P

Niet helemaal: Arnhem-Nijmegen is (voorlopig?) nog een 'gat'. :wink:
Maar persoonlijk vind ik het echt enorm jammer dat zo'n mooi bedrijf als Syntus uit haar ontstaansgebied moet vertrekken. :(
Favoriete bustype: de O408. :D
14-12-2008: RIP Integro's en (hoge vloers) Alliances in Barendrecht/Ridderkerk
14-12-2008: Welcome to Lion's City's in Barendrecht/Ridderkerk
Avatar gebruiker
meltrain
 
Berichten: 167
Geregistreerd: zaterdag 05 januari 2008 21:46
Woonplaats: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Arriva in de Achterhoek

Berichtdoor bassie92 » vrijdag 25 december 2009 20:09

Waarom gaat Syntus eigenlijk weg? Gewoonweg omdat Arriva voor een verbetering kan zorgen?
Favoriete bus: O405 (51 en 52), O405G (Connexxion gelede)
Favoriete trein: ICM (koploper), Citypendel
bassie92
 
Berichten: 695
Geregistreerd: maandag 15 december 2008 14:24
Woonplaats: Dordrecht

Re: Arriva in de Achterhoek

Berichtdoor OV Hoekschewaard » vrijdag 25 december 2009 20:35

bassie92 schreef:Waarom gaat Syntus eigenlijk weg? Gewoonweg omdat Arriva voor een verbetering kan zorgen?


Nee gewoon omdat Arriva goedkoper ingeschreven heeft dan Syntus.
OV Hoekschewaard
 
Berichten: 306
Geregistreerd: donderdag 12 juli 2007 20:48
Woonplaats: Oud-Beijerland

VorigeVolgende

Keer terug naar In het nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

cron