"Streekbus goedkoper dan stadsbus met OV-chipkaart"

Hier kan je nieuwsberichten e.d. plaatsen.
Bronvermelding is verplicht!

"Streekbus goedkoper dan stadsbus met OV-chipkaart"

Berichtdoor Daniël » dinsdag 02 februari 2010 19:51

Afbeelding

Juist ja, we betalen dus in Dordt meer per kilometer omdat de stadsbus door hogere frequenties en meer materieel duurder in exploitatie is en dat teveel lasten voor de streekreizigers zou oopleveren. Vraag ik me toch af waarom de stadsbussen in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht wel hetzelfde kilometertarief kennen als de aangrenzende streekconcessies. Het tarief voor de stad Leeuwarden is zelfs gelijk aan dat van heel Friesland, om een voorbeeld met aanzienlijke verschillen in reisafstanden te nemen.
Daniël
Site Admin

Re: "Streekbus goedkoper dan stadsbus met OV-chipkaart"

Berichtdoor Dexter » woensdag 03 februari 2010 0:34

@Daniël: Goh ik denk dat heel wat Dordtenaren je dankbaar zullen zijn voor je trajectvergelijkingen. (En dat het noemen van je website je heel wat nieuwe bezoekers gaat opleveren) :wink:
Er gaat niets boven een rit in een bus met een ster erop.
Dexter

Berichtdoor Henk » woensdag 03 februari 2010 8:58

Leuk hoor, dat je de krant gehaald hebt! :D
Dat verhaal van de provinciewoordvoerder klinkt niet echt heel erg aannemelijk. Natuurlijk is de frequentie hoger en heb je daardoor meer personeel en materieel nodig, maar als het goed is heb je dan toch ook meer (betalende!) reizigers?! :? :idea:
Henk

Berichtdoor bassie92 » woensdag 03 februari 2010 19:14

Dat lijkt mij dus ook. Ik vind het echt wel vaag hoor. Vooral omdat 9292 wel de prijzen van het streekvervoer doorgeven voor de stadsdienst. Ook deze kloppen ook niet, zowel voor streek als voor stad. Mijn ritje van Alblasserdam naar Dordrecht zou volgens 9292 €2,34 moeten kosten maar ik betaalde vandaag toch echt €2,69. Ook zou mijn rit van Dubbeldam naar Centraal Station €1,09 moeten kosten maar die kost ook €1,20. Best vaag allemaal maar goed. Ik had vandaag van iemand gehoord dat de strippenkaart in Dordrecht e.o in april wordt afgeschaft maar das toch al veel te vroeg?
Favoriete bus: O405 (51 en 52), O405G (Connexxion gelede)
Favoriete trein: ICM (koploper), Citypendel
bassie92

Berichtdoor arjan » woensdag 03 februari 2010 19:25

Op de site van Arriva staat ergens dat de strippenkaart nog geldig is in de bus tot eind 2010 en daarna is alleen de chip nog geldig.
arjan

Berichtdoor Daniël » woensdag 03 februari 2010 19:59

Overigens is het opvallendste nogwel dat de stadsdiensten in Utrecht, Amsterdam en Rotterdam een tarief hebben dat gelijk is aan dat van de streekbussen in de omgeving. Zelfs in Leeuwarden is het tarief gelijk aan heel Friesland, terwijl daar toch zeker wel forse afstandsverschillen zijn. Alleen Den Haag-stad wijkt af van Haaglanden-streek (maar ook slechts 0,5 cent).
Daniël
Site Admin

Berichtdoor Dexter » woensdag 03 februari 2010 23:00

Nou zie daar, het klopt gewoon niet. Het heeft er alle schijn van dat de provincie een proefballonnetje aan het oplaten is en daarvoor de Dordtse reizigers als melkkoe gebruikt. Als de reizigers het hier pikken, zullen andere stadsnetten volgen.
Dexter

Berichtdoor Henk » donderdag 04 februari 2010 9:16

Iets anders: wat te denken van het Qlinertarief: € 0,153! En het lijkt erop dat de voordeelurenregeling niet in het systeem zit... :roll:
Een enkeltje Dirksland-Rotterdam kost nu € 6,90 en een retourtje € 12,30. Met de strippenkaart is het € 6,50 (+ € 1,00 in de spits). Met de test-OV-chipkaart van Arriva was ik pas € 8,20 kwijt voor een enkele reis! :shock: Nu snap ik waarom iemand uit Sommelsdijk, die overgestapt was van de strippenkaart op de OV-chipkaart, toch maar weer terug gegaan is naar de strippenkaart...
Henk

Berichtdoor Daniël » donderdag 04 februari 2010 12:05

Verhaal over hogere Qliner-prijzen had ik al gehoord ja. Op zich vreemd, de Qliner had immers altijd al kilometerprijzen! Overigens is het tarief voor RandstadRail tussen Laan van NOI en Zoetermeer net zo hoog, maar daar schijnt dat weer flink goedkoper uit te pakken als de strippenkaart.
Daniël
Site Admin

Berichtdoor Dexter » zaterdag 20 maart 2010 0:50

Ik heb vandaag voor het eerst op saldo met de OV-Chipkaart gereisd, maar wat is dat duur zeg! CS-Vredenburg: 1,61!
Om te vergelijken is het al duurder dan met de goeie oude 15-strippenkaart: 1,52 (voor 3 strippen) een los Dalkaartje van 1,50 en al helemaal in vergelijking met het vroegere Eurokaartje...

Dus Daniël, ben je al wat opgeschoten met je OV-chiptarieven-lobby? :wink:
Dexter

Berichtdoor Job » zaterdag 20 maart 2010 17:38

Ben ik blij dat mijn OVjaarkaart het niet bij Arriva doet :lol:, anders moet ik telkens in en uitchecken :(
http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/rubrieken/forum - Moderator van dit forum
http://www.dordtseovsite.nl (Joël en ik)[/b]
http://www.ovmanager.nl - Start nu je eigen virtuele OV-bedrijf, en neem het op tegen anderen, Moderator van dit spel
Job

Berichtdoor Daniël » zaterdag 20 maart 2010 19:04

Als 't goed is doet 'ie het wel hoor... heb 'm eenmalig al eens gebruikt in de Qliner :wink:
Daniël
Site Admin

Berichtdoor Job » zaterdag 20 maart 2010 19:13

De chauffeurs zeggen altijd tegen mij dat dat ding het niet doet :?
http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/rubrieken/forum - Moderator van dit forum
http://www.dordtseovsite.nl (Joël en ik)[/b]
http://www.ovmanager.nl - Start nu je eigen virtuele OV-bedrijf, en neem het op tegen anderen, Moderator van dit spel
Job

Berichtdoor Daniël » zaterdag 20 maart 2010 19:55

Kijk maar eens goed naar de presentatie op de schermen... N-sterabonnementen, OV-jaarkaarten en OV-studentenkaarten zijn de enige abonnementen die juist wel gebruikt kunnen worden omdat die niet zone-gebaseerd zijn. Arriva en Veolia hebben namelijk, in tegenstelling tot Connexxion, RET en Qbuzz, geen zonenummers in hun systemen opgeslagen zitten. Daardoor kunnen verchipte sterabonnementen niet op geldigheid gecontroleerd worden door de kaartlezers.

Edit: even de transactie gekopieerd bij "Mijn OV-chipkaart"...
12-01-2010 Reis Arriva € 0,00
Check-in 16:45 Utrecht, CS/Jaarbeursplein
Check-out 17:40 Sliedrecht, Station
Daniël
Site Admin

Berichtdoor Henk » maandag 22 maart 2010 9:19

Toch laat ik voorlopig bij Arriva mijn papieren N-sterabonnement zien... Heb er geen trek in dat er (net als bij HTM en op Randstadrail lijn E) toch saldo wordt afgeschreven...
Henk

Volgende

Keer terug naar In het nieuws