De Mercedes Cito (2002 - 2007)

Ter vervanging van de storingsgevoelige DAB-bussen kwamen halverwege 2002 vier bussen van het type Mercedes Cito in dienst. Deze busjes zijn daarnaast ook 15 centimeter smaller als hun voorgangers. Dit was van belang aangezien citybuslijn 20 vanaf de zomerdienst 2003 een stamlijn werd en de bussen elkaar in de smalle straten van de binnenstad moesten kunnen passeren.

Foto links: De SVD 654, een Mercedes Cito uit de serie 651-654 uit 2002, op het eindpunt "parkeerterrein Energiehuis" in Dordrecht (foto: DaniŽl Bleumink)

Nummers:Type:In dienst:
651-654Mercedes O520/Mercedes-EVObus Cito2002

Eveneens vanaf de zomerdienst 2003 gingen de cito's van lijn 20 in de avonduren en op zondag vanaf het station doorrijden als lijn 2 naar Dubbeldam. Deze koppeling werd ingevoerd omdat de rijtijd op de nieuwe stamlijn net te lang was om de halfuursdienst op die momenten met ťťn bus te kunnen rijden. Nadat bij het Energiehuis een eindpuntvoorziening was gerealiseerd werd de pauze van de chauffeurs naar dit eindpunt verplaatst zodat ook in de tegengestelde richting rechtstreeks kon worden doorgereden.
Sinds de zomerdienst 2004 verviel ťťn keer per uur de lange stilstand van bijna een kwartier op het busstation, in plaats hiervan werd dan doorgereden als de nieuwe lijn 21 naar Nieuw Krispijn.


Foto links: Al kort na hun indienststelling werden de Mercedes Cito's voorzien van reclame op de achterzijde, eerst voor de Waterbus maar sinds half 2005 voor de gratis krant Metro. De spelfout in "Dordtenaren" in die reclame is inmiddels gecorrigeerd (foto: DaniŽl Bleumink)
Foto rechts: Sinds de zomerdienst 2004 rijdt lijn 20 1x per uur door als lijn 21 naar Nieuw Krispijn. De SVD 652, een Mercedes Cito uit de serie 651-654 uit 2002, onderweg als lijn 21 in de Eemsteynstraat in Dordrecht (foto: DaniŽl Bleumink)



Het interieur van de Mercedes Cito's nog voor de aflevering (foto: SVD)

Als enige vier SVD-bussen bleven de Mercedes Cito's in 2007 ook nog even rijden. Samen met de 792 (later de 791) van HTM werden deze busjes door Arriva gehuurd voor het uitvoeren van de dienstregeling op lijn 10 (ex-lijn 20) en 2 waarop een 12-meterbus onpraktisch danwel te groot was. Na aflevering van de nieuw bestelde midibusjes keerden de Mercedes Cito's terug naar HTM.

Klik hier voor alle technische gegevens
© 2001-2018 DaniŽl Bleumink - Alle rechten voorbehouden - Overname in gedrukte of digitale vorm zonder toestemming niet toegestaan