Soms gaat het fout...

In de vroege ochtend van 4 september 2009 kwam de eerste rit op lijn 3 vanuit Oudelandshoek niet erg ver. Nog voor de rit begonnen was ontstond bij halte Groenezoom/Hastingsweg brand in de motor. De schade bleef weliswaar beperkt, vergeleken met de soortgenoten die zoiets overkwam in Maastricht, maar voor de 729 betekende het afvoer naar de sloop nadat de bus was ontdaan van bruikbare onderdelen.

De 729 werd op 4 september 2009 getroffen door een motorbrand.


Op zaterdag 28 juni 2008 stond de omgeleide 6295 op de rechtsaf-strook van de Stationsweg iets te dicht op de 728 die zich op de linksaf-strook bevond. Het resultaat was dat de 6295 bij het nemen van de bocht de 728 schampte, waarbij beide bussen beschadigd raakten. Deze schade werd provisorisch met tape afgedekt in afwachting van reparatie.

De 6295 met vastgetapte onderdelen op het busstation (foto: DaniŽl Bleumink)

De laatste tijd lijkt de aanwezigheid van de Haagse bestemmingen op de film van de B96's bij SVD steeds bekender te worden, of de eerste 1 in de bestemmingscode wordt vaker niet goed genoeg ingedrukt natuurlijk...
In de afgelopen maanden kwam ik vanalles tegen, variŽrend van 3 Leidschendam i.p.v. Oudelandshoek, 3 Station H.S. op een inrukkende bus en 7 Vrederust op een bus op de buffer van het busstation tot 7 Station Laan van NOI in plaats van Sterrenburg.

Foto links: De SVD 204 had in de middag van 5 maart 2005 zin in een wat langer ritje, en ging helemaal naar het Haagse station Laan van Nieuw Oost IndiŽ in plaats van Sterrenburg

Haagse bestemmingen zijn niet de enige rare dingen die weleens op de film te zien zijn, ook dit kwam ik in de afgelopen jaren tegen...
- lijn 3 Dordrecht (i.p.v. 3 Oudelandshoek)
- lijn 7 Vissershoek (i.p.v. 7 Sterrenburg)
- lijn 125 Centraal Station (bestemmingscode als lijnnummer)
- lijn 115 Crabbehof (bestemmingscode als lijnnummer)
- lijn 2 Wielwijk-refaja (i.p.v. 2 Dubbeldam)
- lijn 725 Sterrenburg (i.p.v. lijn 7)
- lijn 3 Centrum (i.p.v. lijn 3 Crabbehof)
- lijn 10 Stadspolders (i.p.v. lijn 4)
- lijn 41 Dubbeldam (i.p.v. lijn 2)
- lijn 7 Staart (i.p.v. lijn 7 Centrum)

Uitzonderlijke omleiding
Lijn 5 had op 20 november 2005 enige tijd een omleiding op een wat uitzonderlijke plek: op het garageterrein. Normaalgesproken heeft deze lijn z'n eindpunt in de garage, gelijk naast het kantoor, maar deze route door de garage werd geblokkeerd door een bus die niet meer wilde starten. Lijn 5 moest daarom enige tijd een rondje om de garage heen rijden.

Bussen die op ongelukkige plaatsen defect raken komen overigens wel vaker voor: op een van de zaterdagen met gratis vervoer in 2003 stond een bus op de halte centrum voor het postkantoor zonder lucht. En uiteraard is dat precies een van de drukste haltes, waar het ook nog eens aan een passeermogelijkheid ontbreekt.

December 2004: De 651 met een lekke band...
Aan het eind van de ochtend op de kerstmarktzondag 14 december 2004 strandde de 651 met een lekke band bij de halte Centrum aan de Spuiboulevard. "Jerommeke", de takelwagen van Netwerk kwam ter plaatse om het probleem te verhelpen. Nadat de bus was opgekrikt en het linkervoorwiel verwijderd was werd een wel erg uitzonderlijk voorwerp in de band aangetroffen: een fietsstandaard.
Nadat de band vervangen was kon de bus zijn weg weer vervolgen.

De SVD 651 staat opgekrikt en zonder linker voorwiel bij de halte Centrum aan de Spuiboulevard in afwachting van een nieuwe band om het lekke exemplaar te vervangen.

...en op de 6516 reed een vrachtwagen in
Voor de 6516 eindigde het jaar 2004 niet al te best, op oudjaarsdag 2004 botste namelijk een vrachtwagen die de spoorwegovergang Halmaheiraplein af kwam op deze bus die onderweg als lijn 4 naar Stadspolders de Crayensteynstraat uit kwam.


Meerdere ruiten van de 6516 sneuvelden nadat een vrachtwagen op de bus botste (foto: Etienne Busink / De Dordtenaar - © www.fpbb.nl)



Het botsinkjes rijke jaar 2005: De 86 botste op een personenauto,...
Dordrecht - Een 29-jarige Dordtse is begin 2005 lichtgewond geraakt toen zij met haar auto tegen een stadsbus botste. De vrouw wilde op de Transvaalstraat keren, maar zag daarbij de tegemoetkomende bus over het hoofd. Die kon niet meer op tijd remmen en ramde de wagen, die door de klap werd vernield. De passagier die in de wagen zat bleef ongedeerd. Eťn buspassagier stootte als gevolg van het plotselinge remmen van de chauffeur zijn hoofd. De weg raakte als gevolg van de botsing korte tijd versperd. De circa tien passagiers vervolgden hun weg met een andere bus.
De schade aan de 86 na de aanrijding viel mee, de personenauto liep echter aanzienlijke schade op (foto: Cees Schilthuizen / De Dordtenaar)

... een bestelbusje reed achterop de 6513...
Aan het eind van de middag op 12 augustus 2005 moest de 6513, onderweg als de laatste lijn 1 naar Wielwijk, kort voor halte Pearl Buck-erf aan de Stadspolderring een noodstop maken om een plotseling overstekende fietser niet te raken. Een personenauto die achter de bus reed kon niet meer op tijd remmen en botste op de bus, waarin gelukkig slechts ťťn gewonde viel: een passagier viel op de grond en had last van nekklachten.

Een achteropkomende personenauto kon niet meer op tijd remmen toen de 6513 een noodstop voor een overstekende fietser moest maken, en botste achterop de bus (foto: Ryan Palmer)

...en de 190 reed tegen een personenauto
Op zaterdagochtend 3 december 2005 botste de 190 op de Stadspolderring net voorbij halte J.P. Sartre-erf op een personenauto die een parkeervak in- of uitreed. De schade bleef beperkt en de bus is er dan ook de rest van de dag mee doorgereden. Niet op lijn 1 weliswaar: nadat alles was afgehandeld had de bus inmiddels een half uur vertraging.

De schade aan de 190 na een aanrijding met een auto bleef beperkt tot enkele "schaafwonden" op de bumper, de auto liep echter een stuk meer schade op (foto: Ryan Palmer)

Verwisselde stickertjes
Enige tijd nadat lijn 20 naar het Energiehuis ging rijden en de non-stop pendelbus op de zaterdagmiddag lijn 20P ging heten, werden de halteborden op beide eindpunten van die lijn voorzien van een sticker voor deze lijn. Beide eindhaltes werden echter verwisseld, waardoor het Energiehuis een non-stop bus naar het Energiehuis kreeg... inmiddels is non-stop afgeplakt, waarmee het weliswaar iets beter klopt maar nog lang niet helemaal.

Het haltebord van halte P-Energiehuis, met lijn 20P naar... tja, da's in ieder geval erg non-stop

Het blijft moeilijk, die ziekenhuizen
Al jaren heten te beide ziekenhuizen in Dordrecht Albert Schweitzer Ziekenhuis, de ene locatie Dordwijk en de andere locatie Amstelwijck. Op de haltes bij die ziekenhuizen stond echter nog jarenlang de oude naam, pas dit jaar werden de halteborden aangepast (bij locatie Amstelwijck slechts aan ťťn kant) en het busstation Ziekenhuis Dordwijk is onlangs voorzien van vier abri's in plaats van de vroegere "mega-abri" met... de oude naam Merwedeziekenhuis erop.
De belangrijkste reden zit in de reizigers die de namen nog amper blijken te kennen. Toen de eerste zes B96's net na hun komst naar Dordrecht op lijn 4 de bestemming "AS Ziekenhuis locatie Amstelwijck" filmden werd massaal gevraagd of die bus naar Wielwijk ging. Inmiddels is dat op die bussen dus maar aangepast in Wielwijk als bestemming. De O405's moeten het voor beide ziekenhuizen nog steeds doen met de oude naam op de film overigens, maar er is hoop: de B96 zijn voor de scholierenritten op lijn 7 voorzien van de bestemming: tot Zkh. Dordwijk

Oeps, vergeten...
Een bijzondere situatie op 1 september 2001, vanwege de wielerronde van Dordrecht was o.a. de Viottakade afgesloten, enkele chauffeurs bleken echter hier niet van op de hoogte te zijn.
De chauffeur van de lijn 4 die om 15.57 uur van het station vertrok reed de Viottakade op, zag de afzetting even verderop en riep vervolgens de CVL op voor de omleidingsroute. Uiteindelijk moest de bus achteruit de rotonde op het Hugo de Grootplein weer opdraaien om via de van Baerlestraat op de omleidingsroute over de Krispijnseweg te komen. Ondanks alles was er slechts 10 minuten vertraging.

Verkeerde afslag...
- Verkeerd rijden kan soms grote gevolgen hebben, zo ook op 16 augustus 2001 toen een chauffeur op lijn 1 een afslag te vroeg nam en het rondje Sterrenburg de verkeerde kant op maakte. Omdat keren op dit stuk van de route nagenoeg onmogelijk is moest de bus na z'n rondje keren om het rondje nogmaals de goede kant op te maken. Het gevolg was een vertraging van ruim 10 minuten.

- Lijn 5 richting Staart maakte eens na vertrek van de halte Slangenburg een extra rondje. De chauffeur reed na vertrek van de halte namelijk de route van lijn 7 op en kwam hier kort na de eerste bocht op de Hellenburg achter, waarop hij de bus achteruit een woonerf in reed om te kunnen keren.

- En ook op lijn 1 gaat het weleens fout, die ging eens vanaf de Recklinghausenweg linksaf de Stadspolderring op (de route van lijn 4). De bus is bij de eerstvolgende rotonde alsnog omgekeerd en liep slechts 2 minuten vertraging op.

- Dan ook nog lijn 4, die heb ik ondertussen twee keer gespot kerend op de rotonde aan het eind van de Eemsteynstraat. Als je na de overweg Krommedijk op de rechtdoorbaan zit kom je ook echt niet meer linksaf.

- Tot slot gaat het op de ingewikkelde kruising naast het chauffeursverblijf van het busstation ook nog wel eens mis. Vooral chauffeurs die voor hun pauze op een lijn die daar rechtsaf gaat gezeten hebben en erna rechtdoor moeten of andersom willen nog wel eens een verkeerde afslag nemen.

Te klantvriendelijk...
Lijn 1 had in april 2001 een te klantvriendelijke chauffeur, deze wilde op de laatste rit een slecht ter been zijnde man voor de deur bij zijn bestemming afzetten maar vergat dat er nog meer passagiers in zijn bus zaten die er bij de laatste halte uit wilden. Hij besloot daarop even verderop te keren, maar kwam daarbij vast te zitten in de modderige middenberm. Er moest een takelwagen aan te pas komen om de bus hier weer uit te krijgen, inmiddels was overigens een aanzienlijke verkeerschaos ontstaan doordat middenin de avondspits de betreffende weg afgesloten moest worden aangezien de bus half op de weg stond.

© 2001-2017 DaniŽl Bleumink - Alle rechten voorbehouden - Overname in gedrukte of digitale vorm zonder toestemming niet toegestaan