Vrijwel het gehele wagenpark waarmee Arriva op de Dordtse stadsdienst van start ging in 2007, bestond uit DAF SB200/Wright Commanders. Deze waren op één bus na allemaal afkomstig uit de serie bussen die al in 2003 voor de concessie DAV was aangeschaft, maar waarvan een deel naar het noorden des lands was vertrokken.
Een groot nadeel van de bussen bleek dat ze gebouwd waren als streekbus en dus een smal gangpad hadden waar kinderwagens niet doorheen konden. Ook verliep de doorstroming van de instappers niet optimaal.
Foto links: De Arriva 6285, een DAF SB200/Wright Commander uit de serie 6200-6301 uit 2003, op de Kapteynweg in Dordrecht (foto: Daniël Bleumink)
Nummers: | Type: | In dienst: |
---|---|---|
5985 | DAF Bus SB200/Wright Commander | 2002 |
6212, 6228, 6249, 6261, 6269 | DAF Bus SB200/Wright Commander | 2003 |
6284 t/m 6301 | DAF Bus SB200/Wright Commander | 2003 |
Foto links: De Arriva 6299, een DAF SB200/Wright Commander uit de serie 6200-6301 uit 2003, op de M.H. Trompweg in Dordrecht (foto: Daniël Bleumink)
Foto rechts: De streekindeling van de Wright Commander bleek één van de oorzaken van de vele vertragingen te zijn, waardoor begin 2007 regelmatig bussen door hun achterganger werden ingehaald (foto: Daniël Bleumink)
Om voor enige vermindering van de opstoppingen door kinderwagens in het gangpad te zorgen werd al snel een kleine aanpassing gedaan in het interieur van de Wrights: vlak voor de uitstapdeur aan de rechterzijkant van de bus werden twee rijen stoelen verwijderd en twee klapstoeltjes geplaatst. Hierdoor ontstond een extra stabalkon.
In de loop van maart 2007 werd een start gemaakt met een meer ingrijpende aanpassing van het interieur, die de Wrights meer als stadsbus geschikt moest maken. Deze verbouwing bestond uit het versmallen van de verhoging achter de voorwielen, waardoor hierop aan weerszijden nog slechts twee zitplaatsen tegenover elkaar overbleven. Aan de rechterkant werden alle stoelen tussen verhoging en uitstapdeur verwijderd, zodat een groot stabalkon ontstond.
Foto rechts: het extra stabalkon in de 5985 (Foto: Daniël Bleumink).
Het interieur van de Wright Commanders na de grote verbouwing naar een meer voor de stadsdienst geschikte opstelling (Foto's: Daniël Bleumink)
Niet van alle Wrights werd het interieur verbouwd, de 6249, 6269, 6286, 6288, 6289, 6290 en 6296 verhuisden naar de streek en werden vervangen door tweedehands Mercedes Citaro's. Gedurende de ombouwperiode waren er daarnaast ook steeds enkele bussen van andere vestigingen in Dordrecht op bezoek, ter vervanging van het materieel dat in ombouw was. Het meest opvallende exemplaar was de Leeuwarder stadsbus 5933.
Foto links: De Leeuwardense stadsbus 5933 op de Prins Hendrikbrug in Dordrecht (Foto: Daniël Bleumink)
Cabine van de DAF SB200/Wright Commanders (foto's: Daniël Bleumink)