
Een groot nadeel van de bussen bleek dat ze gebouwd waren als streekbus en dus een smal gangpad hadden waar kinderwagens niet doorheen konden. Ook verliep de doorstroming van de instappers niet optimaal.
Foto links: De Arriva 6285, een DAF SB200/Wright Commander uit de serie 6200-6301 uit 2003, op de Kapteynweg in Dordrecht (foto: Daniël Bleumink)
Nummers: | Type: | In dienst: |
---|---|---|
5985 | DAF Bus SB200/Wright Commander | 2002 |
6212, 6228, 6249, 6261, 6269 | DAF Bus SB200/Wright Commander | 2003 |
6284 t/m 6301 | DAF Bus SB200/Wright Commander | 2003 |


Foto links: De Arriva 6299, een DAF SB200/Wright Commander uit de serie 6200-6301 uit 2003, op de M.H. Trompweg in Dordrecht (foto: Daniël Bleumink)
Foto rechts: De streekindeling van de Wright Commander bleek één van de oorzaken van de vele vertragingen te zijn, waardoor begin 2007 regelmatig bussen door hun achterganger werden ingehaald (foto: Daniël Bleumink)

In de loop van maart 2007 werd een start gemaakt met een meer ingrijpende aanpassing van het interieur, die de Wrights meer als stadsbus geschikt moest maken. Deze verbouwing bestond uit het versmallen van de verhoging achter de voorwielen, waardoor hierop aan weerszijden nog slechts twee zitplaatsen tegenover elkaar overbleven. Aan de rechterkant werden alle stoelen tussen verhoging en uitstapdeur verwijderd, zodat een groot stabalkon ontstond.
Foto rechts: het extra stabalkon in de 5985 (Foto: Daniël Bleumink).


Het interieur van de Wright Commanders na de grote verbouwing naar een meer voor de stadsdienst geschikte opstelling (Foto's: Daniël Bleumink)

Foto links: De Leeuwardense stadsbus 5933 op de Prins Hendrikbrug in Dordrecht (Foto: Daniël Bleumink)


Cabine van de DAF SB200/Wright Commanders (foto's: Daniël Bleumink)