De DAB Silkeborg MidiCity (1997 - 2002)

Al vanaf 1994 waren bij Stadsvervoer Dordrecht proeven gehouden met een citybusnet, waarbij ook diverse citybusjes met verschillende aandrijvingen uitgeprobeerd werden. Uiteindelijk werd gekozen voor bussen met een LPG-motor aangezien deze betrouwbaarder bleek dan de hybride-aandrijving.
Voor het driebussensysteem wat in 1997 van start ging werd een zestal DAB MidiCity's in citybus-uitvoering aangeschaft, voor het servicenet kwamen daarnaast nog tien van deze bussen in een blauwe kleurstelling.

De SVD 6232, een DAB Silkeborg MidiCity uit de serie 6232-6237 uit 1997, bij het centraal station van Dordrecht (foto: Joop Solleveld)

Nummers:Type:In dienst:
06-07DAB LA Servicebus/DAB Silkeborg MidiCity1994
700-703, 706, 709DAF/DAB Silkeborg MidiCity MKIII1997
711DAF/DAB Silkeborg MidiCity MKIII1997
6023DAB Silkeborg Multibus1997
6232-6237DAB LA Servicebus/DAB Silkeborg MidiCity1997
6501-6510DAB LA Servicebus/DAB Silkeborg MidiCity1997

De bussen 06 en 07 waren proefbussen met een hybride-aandrijving, de 700-703, 706 en 709 waren gehuurd van de RET. De 711 was gehuurd van de VEONN en had daar nummer 6016, de 6023 was de NZH 6023.

Foto links: De Stadsvervoer Dordrecht 07 was samen met de 06 enige tijd aanwezig als proefbus met een hybride-aandrijving
Foto rechts: De Stadsvervoer Dordrecht 701 werd gehuurd van de RET (foto: Ron van Poppel)



De SVD 6502, een DAB Silkeborg MidiCity uit de serie 6501-6510 uit 1997, bij het centraal station van Dordrecht (foto: Dennis Roelevink)

Nadat in november 1998 het servicebusnet grotendeels werd opgeheven vertrokken de laatste gehuurde DAB-bussen bij SVD, zover dat nog niet gebeurd was. De serie 6501-6510 werd nog ingezet op de servicelijnen 22 A/B en 24 A/B. Nadat deze lijnen in september 1999 waren samengevoegd tot een nieuwe lijn 24 die vanaf de zomerdienst 2000 helemaal werd opgeheven werden ze echter steeds vaker gebruikt voor de citybuslijn 20.
In september 2001 werden de 6502, 6503, 6504, 6507, 6509 en 6510 verkocht aan ES Bus in het Deense Roskilde. De daarna nog resterende DAB-bussen werden halverwege 2002 verkocht aan TEC Henegouwen waar ze werden overgespoten en een Belgisch kenteken kregen, maar niet of nauwelijks ingezet zijn.
Ze werden vervangen door een serie van vier hybridebussen van het type Mercedes Cito aangezien de LPG-motor van de DAB-bussen toch niet zo betrouwbaar bleek als verwacht.


Cabine (links) en interieur (rechts) van de DAB Silkeborg MidiCity (foto's: Nick Roestenburg)

© 2001-2018 DaniŽl Bleumink - Alle rechten voorbehouden - Overname in gedrukte of digitale vorm zonder toestemming niet toegestaan