De Volvo 7700 (2011 - 2019)

Gedurende 2011 en de eerste maanden van 2012 werd het wagenpark van de stadsdienst Dordrecht, dat rond die tijd tegen de maximaal toegestane gemiddelde leeftijd volgens de concessie zat, sterk verjongd door de instroom van een serie van 27 hybride Volvo 7700's. De aankoop van geheel nieuw materieel in plaats van het doorschuiven van jonger materieel binnen Arriva werd mede mogelijk gemaakt door ondersteuning van uit de provincie Zuid-Holland.

Foto links: De Arriva 5401, een hybride Volvo 7700 uit de serie 5401-5427, reed in de eerste tijd na indienststelling met een speciale bestickering waarop de bus opengewerkt leek. (foto: Daniël Bleumink)

Nummers:Type:In dienst:
5401-5425Volvo B5LH/Volvo 7700 Hybrid2011
5426-5427Volvo B5LH/Volvo 7700 Hybrid2012

De nieuwe Volvo 7700's waren zogeheten parallelle hybride bussen wat betekende dat de bussen langere stukken op snelheid op hun dieselmotor reden, terwijl bij het optrekken vanaf bijvoorbeeld haltes de opgeslagen remenergie werd gebruikt om de bus elektrisch aan te drijven.
Om optimaal van deze techniek te kunnen profiteren kregen de chauffeurs een speciale instructie voor deze bussen, waardoor zo stil mogelijk opgetrokken kon worden. In latere jaren zakte deze kennis onder meer door de komst van nieuw personeel wat weg. Hierdoor schakelden de bussen toen vaak al heel snel na het optrekken weer op de dieselmotor over.

Foto rechts: De Arriva 5402 op de Brouwersdijk te Dordrecht (Foto: Daniël Bleumink).

Foto links: De Qbuzz 5424 (ex-Arriva 5424) als omgeleide lijn 7 op de Eulerlaan te Dordrecht (Foto: Daniël Bleumink).

Gedurende meerdere jaren werden alle stadslijnen die met 12-meterbussen reden uitgevoerd met de Volvo 7700. In latere jaren was er echter meer materieel nodig door langere rijtijden, waardoor ook enkele andere aanvullende bussen op de stadsdienst kwamen te rijden.
Bij de komst van de hybride Volvo 7700's was vastgelegd dat de bussen aan het einde van de concessie overgedragen moesten worden aan de vervoerder die de nieuwe concessie DMG ging uitvoeren. Deze concessie werd uiteindelijk gewonnen door Qbuzz, maar aangezien zij de stadsdienst in Dordrecht gingen uitvoeren met 37 nieuwe elektrische bussen hadden zij de Volvo 7700's niet nodig. In eerste instantie zouden de bussen daarom verkocht worden aan moederbedrijf BusItalia en naar Italië vertrekken. Deze verkoop ging echter op het laatste moment niet door waarop de bussen in Utrecht werden opgeslagen.

Vanwege technische problemen met het tijdelijke wagenpark en een tekort aan materieel werd een deel van de serie echter voorzien van Qbuzz-logo's alsnog naar Dordrecht gestuurd. Op beperkte schaal werden de bussen hier als versterking ingezet aangezien ze niet meer over OV-chipkaartapparatuur beschikten. Deze werd later alsnog ingebouwd, waarna de bussen iets vaker werden ingezet. In mei 2019 werden ze echter alsnog afgevoerd nadat alle nieuwe elektrische bussen afgeleverd waren.

Copyright © 2001-2020 OV rond Dordt.nl | Alle rechten voorbehouden | Privacy en cookies | Contact | Overname in gedrukte of digitale vorm zonder toestemming niet toegestaan